Fobier

Satt här och tänkte på en sak som är ganska udda om man tänker efter, rädslor.

Rädslor är egentligen funktioner i kroppen som finns med sedan långt, långt tillbaka för att skydda oss människor från saker som kan vara farligt men det finns också fobier som är en form av extrem rädsla.
Vanliga fobier är fobier för saker såsom blod, spindlar eller höjder.
Fobier finns det många av och en hel del konstiga också! Tex: 

Tetrafobi: Rädslan för siffran fyra. Det kan låta konstigt men denna fobi är vanligast i asien eftersom just ordet fyra i många asiatiska länder låter sarlikt ordet "död" på samma språk. Tex i Japan är det inte helt ovanligt att man på hotell hoppar över nummret fyra på våningsplan och rum, det blir liksom våning ett, två, tre, fem. Lite udda!

Phobofobi: Rädsla/fobi för fobier. HAHA, själv förstår jag mig inte riktigt på just denna fobi... :c

Även kändisar har en hel del udda fobier, Adele till exempel, hon har fobi för fiskmåsar, medans Cameron Dias är livrädd för dörrhandtag.






Jag kan erkänna att jag har en fobi som är större än alla mina andra rädslor, det är fobin för vattendjur. :c
Jag är verkligen helt galet rädd för alla djur som bor i vatten, förutom små, små akvariefiskar. :c

Jag vet faktiskt inte vad som utlöst denna enorma fobi men ja, allt angående fobier är egentligen psykologiskt och ganska svårt att förklara. :c

Tex detta som för andra skulle vara jätteroligt att se vore som en mardröm för mig. ;o;
Tycker att det är obehagligt bara att se videon. :c






Så min fråga till er är:
















Kommentarer
Postat av: sara

klaustrofobi :c

2011-12-04 @ 20:04:35
URL: http://tiger.devote.se
Postat av: patricia :)

min fobi vet jag inte vad den kallas, men, det är ungefär motsatsen till klaustrofobi, jag trivs bäst på ställen där de tär lite trångt, och jag gillar att va inklämd bland massa folk. jag får typ panik om jag står i ett stort tomt rum utan möbler eller nåt, eller om jag står på en tom lägda. skithemskt :o

2011-12-04 @ 20:07:51
URL: http://enligtpatricia.blogg.se/
Postat av: lisa

Jag har fobi för älgar. Dom är sjukt läskiga :c

2011-12-04 @ 20:10:57
Postat av: Anonym

En extrem fotfobi!Klaustrofobi om jag är i ett litet utrymme en längre tid ;c

2011-12-04 @ 20:11:01
Postat av: sessan

Jag är livrädd för fiskar, även fast dom är pyttesmå. Och så är jag rädd för vatten, inte att dricka, utan typ i badhus osv. Jag vågar inte bada på djupt vatten, eller där jag vet att det finns en litenliten fisk. Får panik då.

2011-12-04 @ 20:11:45
URL: http://kylanblevminvan.blogg.se/
Postat av: Olivia

Har fobi mot fötter, höjder och spindlar. Har även klaustrofobi :c

2011-12-04 @ 20:19:11
URL: http://anchovii.tumblr.com
Postat av: Pandaw

Jag hade phobophobia för ett litet tag sen c:

2011-12-04 @ 20:20:11
Postat av: carro

Jag har en fobi, om jag ska kalla det för fobi eller något jag bara är riktigt riktigt rädd för, vet inte riktigt vart gränsen går ;p Men iaf, det är att ringa upp folk. Klarar inte av det, som t.ex jag har aldrig ring min pojkvän hahaha xd En gång när jag ringde upp en helt okänd tjej (ringde på en annons, min mamma sa att om jag ringde själv skulle jag få HÄSTEN, haha). En hel halvtimme efteråt skakade jag i benen & var alldeles torr i munnen :o



Sen min bästa vän är livrädd för sjögräs, om hon känner lite sjögräs får hon panik & klättrar upp på ryggen på den som är framför!!! xD

2011-12-04 @ 20:21:44
URL: http://yomacaflobow.blogg.se/
Postat av: carro

Jag har en fobi, om jag ska kalla det för fobi eller något jag bara är riktigt riktigt rädd för, vet inte riktigt vart gränsen går ;p Men iaf, det är att ringa upp folk. Klarar inte av det, som t.ex jag har aldrig ring min pojkvän hahaha xd En gång när jag ringde upp en helt okänd tjej (ringde på en annons, min mamma sa att om jag ringde själv skulle jag få HÄSTEN, haha). En hel halvtimme efteråt skakade jag i benen & var alldeles torr i munnen :o



Sen min bästa vän är livrädd för sjögräs, om hon känner lite sjögräs får hon panik & klättrar upp på ryggen på den som är framför!!! xD

2011-12-04 @ 20:22:20
URL: http://yomacaflobow.blogg.se/
Postat av: --

Jag har sjukaste fobin! Eller fobierna rättare sagt ^^ 1.klaustrofobi! Helt sjukt! Kan börja sparka och skrika åt folk som tränger in mig :s 2.jag har fobi för småkryp :s kan börja gråta om jag ser en spindel !! 3.jag har fobi för dubbelhakor!! Min förra kille fick de efter ett tag! Kunde inte kolla på honom tillslut! Okey om man gör de med mening men om någon har det så svimmar jag nästan! SICK! <3

2011-12-04 @ 20:23:31
Postat av: joshua

samma fobi som du! :C

2011-12-04 @ 20:32:20
URL: http://mysecretidentity.devote.se
Postat av: sessan

klaustrofobi, men också sjuuuukt rädd för att bada i vatten som liksom är smutsigt, eller vad man ska säga... asso vatten där man inte kan se botten ._.

2011-12-04 @ 20:51:31
Postat av: MaruL

Har också varit skiträdd för vattendjur förut men det har typ gått över. Nu har jag nya fobier för rymden och tid ;#; Det kanske låter konstigt men jag står inte ut med tanken om att rymden är stort men det måste ta slut och om det gör det.. vad finns bakom det? Samma sak med tid. Allting måste ju ha börjat ngn gång och vad fanns innan det?? :c

2011-12-04 @ 20:59:16
URL: http://xraincolors.tumblr.com
Postat av: (:

clowner, hajar och andra vattendjur, vara ensam där det är mörkt vet inte om man ska kalla det mörkrädd. Haha ):

Men där är några saker jag är rädd för typ.

2011-12-04 @ 21:02:27
Postat av: Hedda

Jag vet inte vad fobin kallas, eftersom den precis har kommit. Jag fattar inte varför den har kommit. Jag som aldrig var rädd för det förr.

Min fobi är att något ska gå sönder på hög höjd. Jag har inte problem med höjden på ställen där det känns tryggt, t.ex La Tour Eiffel eller flygplan.

Men frittfall eller luftballong t.ex. Fyfan :c

2011-12-04 @ 21:08:35
URL: http://komplicerad.blogg.se/
Postat av: miryo

Har cetafobi. Riktigt allvarligt alltså.

2011-12-04 @ 21:25:03
Postat av: Kim.

Har fobi mot Clowner, spindlar,höjder & fötter!

Har alltid hatat fötter, tycker det är äckligt när någon/något rör ens fötter c:

2011-12-04 @ 21:33:49
URL: http://kimsan.devote.se
Postat av: Mrspoon

Jag är rädd för typ allt. men jag har bara en fobi oh de e för sprutor. Sist jag såg nån ta spruta så svimmade jag och bara lite senare spydde jag X3 behöver nt ta spruta igen förren typ vid sommaren, men jag börjar gråta när jag tänker på det, lolol.

2011-12-04 @ 22:24:38
Postat av: Cecilia

Jag har fobi mot myror :$$

Dom är såå äckliga,, jag kan inte gå i skogar eller där det finns myror jag klarar det inte,, om det kryper en myra på mig så börjar jag typ gina XD:$$

2011-12-04 @ 22:26:28
URL: http://www.betterdieyoung.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Jag är sjukt rädd för mörker. Eller alltså, mörkret i sig är inte farligt, det är det som kan finnas i det. Sjukt rädd för att typ nån ska kidnappa mig eller våldta mig osv. Låter sjukt löjligt, men ah...



Har förövrigt varit på stället som är på videon. Helt underbart där. Men jag är ju vattennörd så det är inte så konstigt att jag gillade det ^^

2011-12-04 @ 23:53:40
Postat av: Jasmine

Jag har Nomofobi. En lätt form dock. Vilket innebär att man är rädd för att gå utan mobilkontakt. Detta gör att jag har två mobiler med mig hela tiden. Och båda ör fulladdade. Inte den roligaste fobin att ha, absolut inte då jag hade en experia som tappade batteriet på några timmar. Men nu har jag en iPhone med mycket längre batteritid! :D

2011-12-05 @ 17:37:46
URL: http://camerabrain.blogg.se/
Postat av: Nitz

Jag är en svår form av Anatidaephobia.

2011-12-05 @ 18:10:52
Postat av: Zuzanna

Jag har klaustrofobi. Min bror retar mig med det. Han tar alltid en täcke och täcker över mig. JAG SKRIKER SPARKAR!! en gång kom en granne och sa att vi ska va tysta. Men dte var också en gång där jag ville ha Måns Zelmelövs autograf alla bara trängdes. Jag tappade andan hållde på att svimma. Jag var helt snurrig efter det.....

2011-12-05 @ 18:11:02
URL: http://:))
Postat av: Jonna

klaustrofobi.. och sen av nån konstig anledning är jag livrädd för eld! kan inte ens tända en tändsticka.. och sen är jag livrädd för katter. Jag anser att de är onda >.< haha

2011-12-09 @ 18:38:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0